Vaalipäivä ja kansalaisvelvollisuus hoidettu jo puolenpäivän tienoilla. Vaikka eurovaalit eivät ole minulle sinällään mikään sydämen asia, koin äänestämisen tärkeäksi. 13 meppiä Suomesta kuitenkin valitaan ja näin olen ainakin ilmaissut oman mielipiteeni. Kovin suuria fyysisiä ponnistuksia ei äänestyspaikalle taapertaminenkaan vaatinut, kahdensadan metriän matkalla ei voinut edes eksyä.

Suurempaa fyysistä ponnistusta sen sijaan vaati hölkkä/kävelylenkki, jolta puolisen tuntia sitten palasin. Olen käynyt lenkillä kaksi kertaa viikossa, kolmeen pitäisi kyllä pyrkiä. Nämä hölkkälenkit ovat melko lyhyitä, kolmesta neljään kilometriä ja puolet matkasta kävelen. Joskus teen myös pelkkiä kävelyretkiä, niihin menee yleensä tunti.

Oli jo asennoitunut kesään ilman töitä, opinnäytetyön tekemiseen keskittyen. Siksi yllätyin kun minulle viime tiistaina soitettiin kaupungin henkilöstöosastolta (tai jotain sinnepäin) ja kysyttiin, olenko jo saanut töitä. Kun en ollut, minulle luvattiin lähettää postissa työhönosoitus. Seuraavana päivänä postissa sellainen tulikin ja siinä pyyntö ottaa heti yhteyttä osoituksessa mainittuun yhteyshenkilöön haastattelun sopimista varten. Sovin haastattelun seuraavaksi päiväksi, torstaiksi.

Haastattelu oli melko epämuodollinen ja minun suurin valtti taisi olla se, että olen ammattikorkeaopiskelija :) Jo haastattelutilanteessa minulle puoliksi paikka luvattiin (mutta heidän piti vielä varmistaa, ettei kaupunki ollut lähettänyt samaisia osoituksia muillekin kuin minulle). Torstai-iltapäivällä sain teksiviestin (kuinka tuttavallista), jossa minut toivotettiin tervetulleeksi kuukaudeksi töihin Kajaanin runoviikon valmistelutehtäviin.

Perjantaina kävin tekemässä käyttöoikeushakemuksen (liittyi käsittääkseni tietokonetunnuksiin yms.) ja samalla minulle hieman esiteltiin paikkoja ja ihmisiä. Työt alkavat 15. päivä, maanantaina ja kestävät heinäkuun ensimmäisille viikoille. Kyseessä on vain kuukauden työ, mutta on se oikeastaan juuri sopivaa minulle. Näin minulle jää vielä vajaat kaksi kuukautta oparin tekoon.