Olen pieni nainen, pituutta minulla on 158 cm, painoa noin 52 kg. Näin on hyvä. Pituudelleni en enää mitään voi, mutta painolleni olen asettanut raja-arvot: yli 52 kg ei ole hyvä, mutta alle 50 kg on pahempi. Nämä luvut olen vuosien myötä kokenut itselleni hyviksi, joku voi olla toista mieltä.

Painoindeksi. Olen viime aikoina miettinyt sen asettamia raja-arvoja normaalille painolle. Oma indeksini on 20 pilkku jotain eli sovin normaalin rajoihin, joka on 18,5 - 24,9. Tämän samaisen ideksin mukaan voisin painaa 46,2 kg ja olla silti vielä normaalin painoinen. 46,2 kg! Miten näitä taulukoita oikein laaditaan? En edes ymmärrä, mistä voisin pudottaa kuutta kiloa. Eikai se olisi enää edes terveellistä.

Hämmentävää on, että toisissa lähteissä normaalipainon indeksialarajaksi mainitaan 20. Sen mukaan en saisikaan painaa paljoa alle 50 kg. Kuulostaa järkevämmältä, mutta mihin tässä voi pieni ihminen uskoa?

Jospa uskoisinkin peilikuvaani, sovitaan näin.

fleur44.gif