Ihmiset taitavat pitää oikopoluista, minä ainakin pidän. Tarkoitan siis oikeita, fyysisiä oikopolkuja, niitä jotka lyhentävät matkaa. Niissä on jotain, joka kertoo: minä tunnen nämä seudut ja osaan liikkua täällä, minä siis kuulun tänne. Ja toki, ne myös monesti lyhentävät matkaa.

Tässä minunkin kämppäni lähellä on sellaisia ja mikä hienointa, ne lyhentävät matkaa korkeintaan kymmeniä metrejä. Silti niitä käytetään. Jopa näin talvella, kun huoltoyhtiön kiltit miehet ovat puhdistaneet pihamaan lumesta ja heittäneet ne lumet juuri meidän oikopolkujen päälle. On aina yhtä mukavaa huomata, miten jo samana päivänä polut on tampattu takaisin. Itsekin olen ollut liikkeellä aikaisin aamulla ja sen sijaan, että olisin kiertänyt oikeiden teiden kautta, olen kahlannut lumessa. Ja vain koska tästä se polku on aina mennyt! :)